Vietnam

Marjolein was de hele reis dolblij

In juli 2015 reisden we door Vietnam. Voor het eerst sinds 2011 ging Marjolein terug mee op reis. Ze was de hele tijd zo buitengewoon gelukkig dat zij meteen hét hoogtepunt van de vakantie werd.

Ook deze keer hadden we geen vastomlijnd plan. Anita had een aantal plaatsen opgelijst die we zouden bezoeken, maar hoe we er zouden geraken, lieten we over aan de inspiratie van het moment.

Op een scooter door Saigon

We reisden van zuid naar noord en gebruikten daarbij zowat alles dat we ter plekke georganiseerd konden krijgen: bussen, boten, een trein en een vliegtuig. Zelfs scooters.

Can Tho, floating market

De eerste twee weken trokken we door het zuiden van Vietnam en de laatste dagen waren we in de regio Hanoi. Wij vonden het zuiden aangenamer dan het noorden. In het zuiden waren de mensen zonder uitzondering hartelijk, vriendelijk. In het noorden was dat heel wat minder.

10 juli: Marjolein wordt 23

We wilden het openbaar vervoer aan den lijve ondervinden, maar hebben er geen te beste herinneringen aan overgehouden.

Thanh Buoi veetransport

Thanh Buoi veetransporten

Op de bussen werden we behandeld als vee en de 11 uur op houten banken op een nachttrein volstond om de trein als potentieel vervoermiddel van het lijstje te schrappen.

Overnachtingen hebben we telkens ter plekke geregeld, meestal via booking.com of pagoda.com en dat werkte als een tierelier. Op die manier belandden we in Mui Ne in een heel basic homestay. Heel vriendelijke mensen, maar het was voor ons het sein om qua budget iets hoger te mikken voor de rest van de reis.

Hoi An 's avonds

Hoi An ’s avonds

De gezelligste plek van de reis was Hoi An. We bleven er vier dagen hangen en genoten met volle teugen van de gezellige oude binnenstad, strand en een van de beste hotels van de reis. Daar zijn we ook gaan duiken,  maar we hebben op vorige reizen al mooiere duik- en snorkelplaatsen gezien.

In Hanoi logeerden we in het bijzonder gezellige oude stadsgedeelte en maakten we een uitstap naar Cat Ba en de baai van Ha Long. Qua natuurbeleving was dat wel de topper van de reis.