Verrassend: geen verrassingen vandaag

Bij gebrek aan lawaaierige Nederlanders hebben we vannacht heerlijk geslapen. Aangezien het rond het Karibameer doorgaans warmer is dan verderop, hebben we gisterenavond nog lang zitten babbelen zonder te rillen van de kou. Deze morgen was het aangenaam ontwaken op onze paradijslijke kampeerplek.

We zitten hier werkelijk op een uithoek van de wereld. Veel is er hier niet te beleven, behalve dan genieten van het formidabele uitzicht over het meer. Maar er zijn ook échte activiteiten: een bezoek aan de krokodillenfarm, boottochtjes op het meer. We kozen voor de krokodillenfarm en een sunset cruise vanavond.

We hadden al enkele keren een krokodillenfarm bezocht, maar nog nooit hadden we een echt commerciële kwekerij gezien. Hier zitten niet minder dan 125000 van die beesten bijeen. Het overgrote deel ervan wordt gekweekt om het leder te verkopen, het overgrote deel gaat naar Azië. Stilaan ontstaat er een markt voor het vlees, dat ook naar Europa uitgevoerd wordt.

Deze schatjes eten per dag met z’n allen niet minder dan 7 ton eten per dag. Hun dieet wordt hier on-site bereid. Het is een mélange van vis, kip, gekookte maïs op smaak gebracht met een goeie schep bloed.

Deze avond hebben we een sunset cruise gedaan. Op een eilandje zagen we drie olifanten, die overdag vanuit Zambia het meer waren overgezwommen naar dit eiland. Volgens de gids zullen ze morgen verderzwemmen naar Zimbabwe.

Op de terugweg hebben de kinderen hun hartje kunnen ophalen door elk een deel van de de terugweg aan het roer te staan.

En de volwassenen genoten van de romantiek van de mooiste zonsondergang van heel Afrika.

Eigenlijk was het een verrassende dag: amper verrassingen.